Manobhav – ARJA

Dobre rano vsem. Minule jsem si povidali o Kshma. Jedna se o druhy sloupec slov, kt popisuji jak pracovat s mysli a vychazi z Ashtavakra Gita. Kazdy ma zkušenost, jak uklidnit mysl, tento recept se nazyva „nechat byt“ (let it be). Nicmene otazka je Proc nechat byt neni mozne ? Jakto, ze nechat byt nemuze byt zito, praktikovano v kazdodennim zivote ? To je prvni vec, o kt je nutne premyslet.

Co je ta energie, kt nas nuti nenechat veci byt takove, jake jsou ? Pokud o tom budeme premyslet, o tom, jaky je duvod nenechat veci byt a plynout jak jsou, dojdeme k následujícímu – v Ashtavakra Gita je to vysvetlovano pres jedy věci – Napr. zdrave lidske telo je usktnuto hadem a jed z hada infikuje lidske telo a jeho vnitrnosti, ktere jsou pak jedovate a jed se roznasi všude a vsechny casti tela jsou zasazene jedem, takze vsechny vnitrnosti jsou jedovate a jed tak ovlivnuje mysl.

Takze co jsou ty predmety a veci, ktere ovlivnuji lidskou mysl svymi jedy ? Tyto predmety mohou mit 3 mozne projevy.

  1. jed je obdiv, byt obdivovan, ocenovan, chvalen.

Pokud si na sebe vezmeme nove saty, velice drahe a znackove a prochazime se v nich na vecirku mezi prateli, kt nicmene neocenuji nase nove saty a vubec si jich nevsimnou. Pak jsme smutni, ze si nasich satu nikdo nevsiml.

Nekdy zas mame super myslenky, neco skveleho nas napadne, ale nemame nikoho s kym se o to podelit, komu to rict. Nebo postavime krasny dum a neni nikdo, kdo by ho obdivovala, kdo by nas za to pochvalil.

Takze prvni předmět (jed), ktery ovlivnuje mysl, je byt obdivovan, ocenovan, chvalen.

  1. jed je vlastnictvi, neco vlastnit. Mit vlastnictvi, neco mi patri, neco mam. Jakmile je zde pocit, ze mi neco patri, pak mam pocit naplneni.

Napr. uvidim krasne auto a pokud mi navic patri, pak citim naplneni. Pocit naplneni je druhym předmětem (jedem), ktery ovlivnuje mysl.

  1. jed pro mysl je zkusenost, prozivani neceho, co uzivam, uzivani si.

Napr. vidim lahodne jidlo a pokud jej muzu jist, pak se citim stastny a radostny. Takze to je 3. predmet pro mysl, uzivani prozitku. Mysl chce mit praktickou, hmotnou zkusenost pres uzivani.

Napr. Jana je stastna, kdyz muze ridit ferarri a uzivat rychlost 280 km/h. Je v naprostem vytrzeni smyslu :o)

Takze tyto 3 predmety jsou predmety mysli, ktere je ovlivnuji.

Predmety mohou byt organicke i neorganicke. Zde mi se bavime o mentalnich predmetech – obdiv, vlastnictvi, uzivani.

Tyto 3 predmety mysli maji sve vlastni jedy, kt ovlivnuji mysl stejne jako jed hada ovlivnuje vnitrek tela, pokud je ustknute. Jakmile tyto jedy ovlivnuji mysl, pak pristup nechat byt to co je, jak je, neni mozny.

Tyto jedy prebiji mir a vyrovnanost mysli. I pres praktikovani meditace poslednich 100 let, jakmile se objevi tyto jedy v mysli, jeji klid se vytrati. Ucitele doporucuji praktikovani meditace konstantne a je mozne dosahnout klidu mysli. Nicmene se tak nestane, pokud jsou v mysli tyto 3 jedy (obdiv, vlastnictvi a uzivani), kt okupuji mysl a mysl neni volna, je ovlivnena temito jedy.

Napr. pokud vypijeme par sklenicek whisky, pak alkohol se rozlozi v krvi a ovlivnuje funkci a vykon mozku.

Mozek chce jit po ulici rovne, ale telo neposloucha, jde si kam chce a neni ovladatelne. Jsou v nem jedy whisky, takze mozek jiz neovlada telo, ale telo je ovladano whisky. Podobne jedy obdivu, vlastnictvi a uzivani ovlivnuji mysl a mysl tak nemuze fungovat ve svem prirozenem vyrovnanem rizeni.

Jak se zabavit vlivu techto jedu ? Jak je eliminovat ?

Jakmile vypijeme whisky, pak sila whisky a jeji vliv pusobi nejakou dobu a my nemuzeme nic delat.

Podobne, pokud si vsimneme jedu pusobicich na mysl, je nutne analyzovat jejich pusobeni. Pak dane poznani zpusobi, ze uz nebudeme pit whisky, nicmene jed „mit whisky“ bude stale pritomen.

A co je tedy resenim, jak se uplne zbavit vlivu jedu na mysl ?

Neni mozne se jich uplne zbavit, protoze tyto jedy jsou soucasti zivota. Lidsky zivot jsou tyto jedy.

Nemuzeme eliminovat zivot v sobe. Co je tedy resenim ?

Let it be – nechat byt. Jak se to muze stat ? Pres poznani. Jak se uvadi v klasickem pripade z Vedanty

Na silnici vidime lano a myslime si, ze jde o hada. Pak v mysli je obraz hada a strach z nej. Pokud zmenime uhel pohledu, pak pozname, ze jde o lano a timto poznanim zmizi strach z hada. Zmeni se chemie tela, strach jej uz neparalyzuje a telo je v klidu a mysl take.

To je sila poznani. Jak ji dosahnout ? Je zapotrebi zmeny uhlu pohledu. Pokud se to stane, pak dojde i ke zmene pristupu a dojde k poznani, k prozreni. A toto poznani prinese novou energii do mysli a je mozne pristup nechat byt.

To je vysvetleni slova ARJA – coz znamena jednoduchy pristup. Coz je pristup let it be – nechat byt.

Nic se nestane na tomto svete jen proto, ze si to prejeme. Tento svet, vesmir preziva tim, ze ma vlastni pristup. Tvori svetadily, reky, hory, vse bezi svym zivotem bez zasahu lidske mysli. Lidska mysl nemuze ovlivnit to, ze se to deje, muze ovlivnit pouze sebe samu.

Nase chyba je ocekavat, ze okoli se bude chovat podle naseho prani a ocekavani. A mysl je prilepena na to, jak toto prani realizovat. Tento pristup mysli je stimulace zvysovani jedu v mysli. Toto prani pohani a zvysuje davky jedu v mysli.

Nejvice legracni na tom je, ze toto prani se deje pres tzv. racionalni mysleni. Legracni na tom je, ze v tomto prani, aby okoli se chovalo podle naseho prani, neni zadna logika, nicmene mysl to chce a pouziva k tomu svou vlastni logiku – svuj racionalni pristup – planovani. Mysl je pak plna jedu, ktery vsak nema logicky zaklad.

Proc ma Jana libo v rizeni rychleho ferrari ? Tam neni zadne logicke zduvodneni, ale mysl by to tada vyresila/poznala pres logicke uvazovani. Pokud ji někdo bude prescvedcovat, ze ridit rychle je nebezpecne, ze to nemá delat – tzn. bude ji nutit sve logicke uvazovani nad rizenim rychlého auta, nepujde o pristup nechat byt. Druhy ocekava, ze Jana pochopi jeho logicke mysleni a zduvodneni a prestane mit rada rychlou jizdu. Ale ona to nemůže pochopit, protože ma rychlou jizdu rada a není v tom pro ni nic logického, takze ani nemůže premyslet o zadnem logickem argumentu, který by vyracel toto jeji libo. Proto nase okoli se nikdy nemůže zmenit prostřednictvím logických argumentu. Okoli muze jen prijmout to, co je a nechat to byt. Prijimani je vselek pro všechny neduhy (to je zaklad Bhakti jogy). Velkou prekazkou pro prijimani věci tak, jak jsou, je Ahamkar. Pokud jsme schopni prijimat věci tak, jak jsou, pak se Ahamkar rozpousti.

Vcera doktor psychologie se na vyuce zeptal, proc zapadni psychologie neresi spiritualitu ? Je to proto, ze zapadni psychologie jede pouze v racionalnim pristupu reseni veci, v logickem pristupu. Pres logiku neni mozne pristoupit ke spiritualite.

Libi a nelibi neni predmetem logiky a nemuze to tedy resit pres logiku. Nemuzeme rezat vzduch nozem. Vzduch neni hmotny predmet, ktery by bylo mozno rezat hmotnym nozem. Podobne racionalni mysleni je bez sily k pochopeni nekterych faktoru mysli – obdiv, vlastnictvi a uzivani = Prani byt obdivovan, prani mit a vlastnit (moje) a prani si uzivat. Tyto predmety mysli neni mozne vyresit racionalnim logickym pristupem.

Zivot je pusobeni techto prani (potřeb). Nejde je odstranit, aniz bychom neznicili fyzicke a mentalni telo. Resenim je pochopit tyto jedy a pak nas nemohou ovlivnovat. Takove pochopeni muze vest k pristupu nechat byt.

To se nazyva ARJA – jednoduchost, nekomplikovanost.

Nicmene vetsinu casu clovek ma prani menit okoli podle sebe. A to je nejvetsi problem lidske mysli a to je nejvetsi prekazkou k pristupu nechat byt. Nechat byt = nepripoutanost

To je vysvetleni ARJA – druheho slova v druhem sloupci, ktery vychazi z Ashtavakra Gita.

Jsou zde nejake otazky ? Bylo to vsechno pochopitelne ?

Nechat byt = nepripoutanost. Nekdy to neni mozne, protoze mame jedy v mysli. Je to jednoduche vysvetlit, slozitejsi je pochopit a pak se pristup zmeni.

Pro dnesek je to vse. Verim, ze se uslysime pristi nedeli. Praktikujte zmenu mysleni pres poznani a zmenu pristupu.

Hari om.